Vi lager din nye

Webside sammen

Gode løsninger for små og mellomstore bedrifter

webside bygges til din bedrift

Dere trenger ny webside

Har bedriften resursene til å lage webside alene?

Selv enkle websider tar mer tid å lage, drifte og vedlikeholde enn hva mange bedrifter kan sette av ressurser til. Kravene til hva som er en god webside og informasjon om ditt selskap er i konstant endring, og dermed må wesiden deres konstant holdes oppdatert. Denne oppgaven blir som ofte undervurdert, og kan i verste fall resultere i at din webside blir stengt pga mangel på oppdatert sikkerhet.  Viktig at siden holdes trygg og at informasjon og funksjon holdes oppdatert. 

Det er stor sannsynlighet for at potensielle kunders første møte med deres bedrift skjer via websiden, og er denne som vil danne deres førsteintrykk av dere. Dette må dere ikke legge over til tilfeldighetene. 

PGmedia ønsker å inngå et samarbeid med små og mellomstore bedrifter, der du ikke bare får en webside, men også en partner som skal hjelpe deg med å alltid se best mulig ut på nett. Pgmedia kan ta hele prosessen, eller hjelpe dere med enkelte steg som en innleid konsulent. 

Du vil lage ny hjemmeside selv

Hvor skal man starte for å lage en webside

Om dere er fast bestemt på å lage en webside selv, så ønsker PGmedia å få dere på rett spor. Vi ønsker å være din partner, derfor deler vi informasjonen under.

Hva skal websiden hete?

Navnet på en webside kalles domenenavn, hor mye tid du skal legge inn for å finne ditt navn må ikke undervurderes, da det er en stor prosess å bytte til noe annet senere. Navnet som nå blir valgt, skal du forhåpentligvis leve med i veldig mange år.
Et domenenavn bygger også en form for kredibilitet hos søkemonitorene, og bytter man navn så mister man denne kredibiliteten. 

Flere selskaper velger dette kun basert på bedriften navn og det trenger ikke å være dumt, men det er viktig og forstå konsekvensene av de valgene du kan ta. Les punktene under nøye da de kan hjelpe deg med å unngå mange vanlige feil.

 

I dag er det er mange nye domenenavnutvidelser tilgjengelig, fra den opprinnelige .com, .no og .org til nisje -utvidelser som .oi, .media og til og med .blog. Vi anbefaler alltid å velge et .com eller .no -domenenavn.
Etter vår mening kan nyere domenetillegg som .ninja, .pizza og andre få virksomheten din til å virke mindre pålitelig.

Dot-com-domener og dot-no-domener er de mest minneverdige. Mange brukere, spesielt de som ikke er så teknisk kunnskapsrike, skriver automatisk “.com” eller “.no” på slutten av hvert domene uten å tenke på det.

Hvis nettstedet ditt er noe som knut.photography, og brukerne dine ved et uhell skriver inn knut.photography.no, vil de ende opp på en annen side enn din.

Det er smart å unngå den risikoen ved å holde seg til .com eller .no.

Søkeord er hva en potensiell kunde ville søkt etter for å finne deg, din vare eller produkt.
Søkeord spiller en meget viktig rolle i et domene. Ved å bruke søkeord i domenenavnet ditt, forteller du søkemotorene hva nettstedet ditt handler om. Sammen med kvalitetsinnhold og god brukeropplevelse kan søkeord på domenet ditt hjelpe deg med å rangere høyere i Google og andre søkemonitorer. Dette er essensen hva hva de fleste ønsker med sin websde, så ikke ta for lett på dette punktet da dette kan gi deg mye gratis trafikk.  

Det kan være vanskelig å finne et godt domene med søkeord du tenker på som ikke er tatt.
Du må være kreativ og kombinere søkeordene dine med andre ord for å få domenet ditt til å skille seg ut.

Selv om søkeord er viktige, ikke lag lange websidenavn bare for å få de med. Det er bedre å ha et domenenavn som er kort og minneverdig. Vi anbefaler at du holder domenenavnet under 15 tegn. Lengre domener er vanskeligere for brukerne å huske. For ikke å nevne, vil brukerne også være mer utsatt for å skrive inn skrivefeil med lengre domenenavn, som igjen kan føre til tap av trafikk. Derfor er det en god idé å holde domenenavnet kort.

Du bør enkelt kunne dele domenenavnet ditt når du snakker og skriver. Du vet aldri når du blir bedt om adressen til din hjemmeside.Hvis du planlegger å bruke domenenavnet ditt til å opprette en profesjonell e -postadresse for virksomheten, bør det definitivt være lett å forstå og stave for alle.

Sidens domenenavn må være unikt, slik at du kan skille deg ut i lesernes sinn. Det er smart å undersøke andre websider i din nisje for å finne ut hvilke domenenavn de bruker.
Du vil ikke ved et uhell bruke et varemerke eller bli anklaget for å ha kopiert en annen.
Du kan også velge et domenenavn som er mer merkbart.
Merkbare domenenavn er unike, fengende og minneverdige. For eksempel er “Amazon.com” et mye bedre merkenavn enn “BuyBooksOnline.com.”

Lag aldri et domenenavn med bindestreker. Bindestreker kan være et tegn på spam -domener som du ikke ønsker å bli assosiert med. Delte navn er også utsatt for skrivefeil. Hvis du velger et domenenavn med bindestreker fordi domenet du ønsker, allerede er tatt, vil brukerne sannsynligvis ende opp på konkurrentens nettsted hvis de glemmer å skrive inn bindestrek.

Det er en god idé å unngå domener med doble bokstaver, fordi det øker sjansene for å miste trafikk pga skrivefeil. For eksempel vil et domene som Pressssse.no være mer utsatt for skrivefeil og resultere i tapt trafikk.
Å unngå doble bokstaver vil gjøre domenet ditt enklere å skrive.

det er smart å velge et domenenavn som er relatert til din bransje / nisje for å gi brukerne en ide om hva nettstedet ditt handler om. Men du vil heller ikke begrense de langsiktige alternativene dine for mye.
For eksempel kan en blomsterhandler velge et domenenavn som orchidblog.com, men da kan det være lurt å begynne å blogge om andre blomster ved siden av orkideer. I så fall kan domenet forhindre deg i å tiltrekke deg lesere som er interessert i andre blomster.
Å flytte nettstedet ditt til et nytt domene på riktig måte kan være en frustrerende prosess, og det kan føre til at du mister søkerankingen hvis du ikke gjør det riktig. Derfor er det viktig å velge et fleksibelt domenenavn fra starten.

Før du registrerer et domenenavn, må du prøve å finne ut om det allerede er en registrert virksomhet som bruker samme navn.
Du kan utføre et varemerksøk for å se om det allerede er et lignende eller eksakt navn som er varemerket.

Du kan også utføre et Google -søk og se om navnet er tilgjengelig på populære sosiale medier som Twitter, Facebook, Instagram, etc. Et lignende eller matchende navn ville ikke bare forårsake forvirring, men det kan også ha alvorlige juridiske konsekvenser som kan koste deg mye penger.

Test om domenenavnet du tenker på er ledig.
Verktøyet tester kun for “.no” og “.com” domener.

Hvilket selskap skal siden deres ligge under?

Hvor siden din fysisk blir plassert har sammenheng med hvilket selskap dere velger å ha websiden hos.
Det finnes utallige forskjellige web-hosting tjenester og selskaper der ute og det det kan være vanskelig å velge det som passer dere best. Listen under inneholder punkter som er viktige å gjøre seg opp en mening rundt, før dere tar valget.

Dette valget vil kunne påvirke senere kostnader, sikkerhet og ikke minst hastighet på deres webside, så det er viktig å velge rett leverandør. 

 

Det er mange utenlandske aktører som kan gi deg meget billige web-hosting tjenester. 

Problemet er at du ikke aner hvor websiden deres kommer til å ligge, havner den i USA må alle forespursler på websiden sendes til USA og tilbake. Dette tar mye mer tid og vil påvirke hastigheten negativt kontra å ha websiden i Oslo. 

Google vekter hastighet på hjemmesider veldig høyt ved søking på mobiltelefon. Om din side fungerer trengt i landet du ønsker å kapre nye kunder, så vil det bli vanskeligere å få til nettopp dette.  

Har du lagt merke til den lille lukkede hengelåsen i starten av adressen til denne siden ? Det betyr at denne siden er trygg noe som både nettleseren din og søkemonitorer som Google foretrekker. For å få til dette må et SSL sertifikat blir installert på deres side. 
Ikke alle tilbyr dette og for de fleste blir det et tillegg i pris. 

Mange som tilbyr web-hosting tilbyr også eposttjenester, men hva koster det? 
Hvor mange epost adresser kan du maksimum ha?
Tilbyr de exchange eller bare web-mail?  

Om uhellet er ute og deres webside blir ødelagt av en feiltagelse gjort av byrå som har siden deres, dere selv eller at den blir ødelagt av hackere, noe som skjer oftere enn man skal tro. Så er det godt å vite at det er mulig å gjennomrette siden til et tidligere stadie. Vi anbefaler at tjenesten du benytter skal ta backup hver dag, og holde på historikk i 30 dager.  

Noen nettstedstjenester har en månedlige trafikkgrenser. Dette betyr i praksis at selskapet som har siden deres vil kreve inn ekstra avgifter om dere får mange nok besøkende på en måned. Dere kan risikere at de slutter å vise nettstedet deres før avgiftene er betalt.

Vær derfor alltid oppmerksom på informasjonen som gis av selskaper og sørg for å bruke de med ubegrenset datatrafikk for ikke å risikere at nettstedet ditt blir nede.

Dette punktet er vel egentlig det viktigste. Ingenting fungerer hele tiden, og om dere skal lage websiden selv, eller får problemer med den så er det godt å ha noen å lene seg på. Alt for mange selskaper innenfor dette segmentet hjelper ikke kundene sine, så mitt råd er dette: “kontakt selskapet du vurderer å bruke, still de konkrete tekniske spørsmål for å se hvor villige de er til å hjelpe”. Er veldig dumt å finne ut at de ikke ønsker å hjelpe etter tjenesten er kjøpt og betalt. 

Velg riktig verktøy for å bygge hjemmesiden

Det finnes mange forskjellige løsninger for å dessigne og lage en webside, og vi kan dele de inn i tre hovedtyper. 

Hvilke av disse som er rett for deg, kommer an på tid, ambisjoner og lommeboken.

Sidebygger vs publiseringsverktøy for å lage ny webside

Hvilket verktøy er rett for din hjemmeside?

Kode hele websiden

Det beste resultatet uten å tenke på kostnader eller hvor mye tid det vil ta kan man oppnå om man koder en webside fra bunnen av. Oppgaven er for vanskelig for å påta selv så et selskap med spisskompetanse må leies inn.  Dette medfører for store kostnader så PGmedia ser det som irrelevant for små og mellomstore bedrifter. Det kan vurderes om det veldig spesielle funksjoner websiden må kunne utføre som et publiseringsverktøy ikke får til.  Ofte må selskapet som lager siden også gjøre endringer, dere mister derfor muligheten å endre innholdet selv. 

kode websiden selv

Sidebyggere

Sidebyggere er lette å bruke, og koste lite. Det er nettopp derfor mange benytter disse for å lage enkle websider. Ønsker du bare å få ut noe informasjon, som en digital portefølje, eller et skriv så kan dette være rett valg for deg.
Problemet er at disse er vanskelige å optimalisere for søkemonitorer, du må bruke ferdige moduer og oppsett som de har laget, og derfor kan det hende siden ikke kommer til å se ut helt som du ønsker. PGmedia mener dette er et godt valg for privatpersoner og blogger, men at selskaper burde velge noe mer avansert. 

Publiseringsverktøy

Dette er helt klart den beste løsningen for små og mellomstore bedrifter. Et publiseringsverktøy er et rammeverk for å administrere din webside. Med dette verktøyet kan du administrere hele websiden og lett gjøre endringer i tekst og artikler på en raks og effektiv måte. Dette viker nok litt uklart, så enkelt forklart er dette en sidebygger med lagt mer fleksibilitet, det er rett og slett den perfekte miks mellom de to andre alternativene. Det er en litt større læringskurve en en enkel sidebygger da du må lære deg rammeverktøyet for å administrere siden, men når dette er gjort vil du kunne lage veldig profesjonelle sider på en enklere måte en å kode. 

Trenger du funksjonalitet som ikke kommer ferdig med publiseringsvirksomhet så er det god mulighet for at det kan installeres en tilleggspakke som gjør akkurat det du ønsker, eventuelt kan det kodes. 

Publiseringsverktøyet sin store styrke kommer i at det funksjonsmessig kan konkurrere med en side kodet fra bunnen av. Den vil kanskje ikke være like effektiv, men det vil ta lagt mindre tid å lage siden, koste mindre og du kan lære deg til å vedlikeholde den selv om du ønsker det. 

Kontakt PGmedia

Hvilket prosjekt(er) er du interessert i?
Hvor kan jeg nå deg?
Hva ønsker du å prate om?